Τεύχη - Τόμος 3 - 2005 - Τεύχος 3

Αναζητήσεις στη Φυσική Αγωγή & τον Αθλητισµό τόµος 3 (3), 204 – 211

∆ηµοσιεύτηκε: 23 ∆εκεµβρίου 2005

Inquiries in Sport & Physical Education Volume 3 (3), 204 - 211

Released: December 23, 2005


Συστηµατική Παρατήρηση του Μαθήµατος της Φυσικής Αγωγής µε τη Χρήση του OSCD-PE


Εύα Φράνσες Κουλς & Γιώργος Τζέτζης

ΤΕΦΑΑ, Αριστοτέλειο Πανεπιστήµιο Θεσσαλονίκης

Περίληψη

Σκοπός της έρευνας ήταν να αξιολογήσει τη διάρθρωση του περιεχοµένου του µαθήµατος της φυσικής αγωγής και τη σχέση του µε τη διαδικασία της µάθησης µαθητών δηµοτικού σχολείου. Για το σκοπό αυτό χρησιµοποιήθηκε ένα όργανο συστηµατικής παρατήρησης και αξιολογήθηκαν δέκα µαθήµατα φυσικής αγωγής µε στόχο την εκµάθηση της ντρίπλας και της πάσας στο µπάσκετ σε τάξεις πέµπτης δηµοτικού. Χρησιµοποιήθηκε το όργανο συστηµατικής παρατήρησης OSCD-PE (Rink, 1979) και αξιολογήθηκε η διαδικασία ανάπτυξης του περιεχοµένου του µαθήµατος φυσικής αγωγής. Το όργανο αυτό αξιολογεί ταυτόχρονα τρεις κύριες κατηγορίες συµπεριφορών: α) τον τρόπο επικοινωνίας των καθηγητών µε τους µαθητές, β) το περιεχόµενο του µαθήµατος και γ) τον δέκτη της επικοινωνίας. Η αξιολόγηση και ανάλυση των µαθηµάτων έγινε µετά την βιντεοσκόπησή τους. Από τα περιγραφικά στατιστικά αποτελέσµατα φάνηκε ότι στο µάθηµα φυσικής αγωγής αφιερώνεται αρκετός χρόνος για την οργάνωσή του και αυτό πιθανά να επιδρά στη µείωση του χρόνου εξάσκησης και µάθησης. Αρκετός χρόνος φάνηκε ότι ξοδεύεται στην απλή παρατήρηση των µαθητών χωρίς καµία εποικοδοµητική παρέµβαση (ανατροφοδότηση οµαδική ή ατοµική) του καθηγητή. Στην παρούσα έρευνα η επίδειξη αποτελεί ένα σηµαντικό µέρος της διδασκαλίας αλλά χωρίς επικέντρωση της προσοχής σε σηµεία κλειδιά, ή επικέντρωση στα ατοµικά λάθη των µαθητών. Ελάχιστος χρόνος επίσης αφιερώθηκε στην παρακίνηση των µαθητών καθώς και στην ατοµική ανατροφοδότηση τους. Η καλύτερη αξιοποίηση του διαθέσιµου χρόνου σε συνδυασµό µε τη βελτίωση της οργάνωσης του µαθήµατος συνιστάται µε σκοπό την µεγιστοποίηση των µαθησιακών αποτελεσµάτων. Εργαλεία όπως είναι η εξατοµικευµένη ανατροφοδότηση, η παρακίνηση και η βελτίωση της επικοινωνίας µπορούν να βοηθήσουν τους καθηγητές φυσικής αγωγής στη βελτίωση της ποιότητας του έργου τους.


Λέξεις κλειδιά: OSCD-PE, χρόνος εργασίας ή λειτουργικός χρόνος, επικοινωνία, περιεχόµενο µάθησης.


GreekEnglish (United Kingdom)