Issues - Volume4 - 2006 - Τεύχος 1 - Η Επίδραση ενός Προσαρµοσµένου Προγράµµατος Άσκησης στην Ανάπτυξη της Αδρής Κινητικότητας και της Κινητικής Απόδοσης Εφήβων µε Σπαστική Ηµιπληγία

Αναζητήσεις στη Φυσική Αγωγή & τον Αθλητισµό τόµος 4 (1), 45 – 56

∆ηµοσιεύτηκε: 30 Μαρτίου 2006

 

Inquiries in Sport & Physical Education Volume 4 (1), 45 - 56

Released: March 30, 2006

 

Η Επίδραση ενός Προσαρµοσµένου Προγράµµατος Άσκησης στην Ανάπτυξη της Αδρής Κινητικότητας και της Κινητικής Απόδοσης Εφήβων µε Σπαστική Ηµιπληγία

Ιφιγένεια Κάνδραλη,Γεώργιος Κατσιµάνης,Κοσµάς Χριστούλας,Χριστίνα Ευαγγελινού,& Νικολέτα Αγγελοπούλου

∆ηµόσιο Ειδικό Γυµνάσιο (ΕΛΕΠΑΠ), Θεσσαλονίκη

Εργαστήριο Προσαρµοσµένης Φυσικής Αγωγής, ΤΕΦΑΑ Σερρών, Αριστοτέλειο Πανεπιστήµιο Θεσσαλονίκης

Εργαστήριο Εργοφυσιολογίας – Εργοµετρίας, ΤΕΦΑΑ, Αριστοτέλειο Πανεπιστήµιο Θεσσαλονίκης

Εργαστήριο Αναπτυξιακής Ιατρικής και Ειδικής Αγωγής, ΤΕΦΑΑ, Αριστοτέλειο Πανεπιστήµιο Θεσσαλονίκης

 

Περίληψη

Σκοπός της έρευνας ήταν να αξιολογήσει την επίδραση ενός προσαρµοσµένου προγράµµατος άσκησης στην αδρή κινητική λειτουργία και απόδοση εφήβων µε Σπαστική Ηµιπληγία (ΣΗ), από εγκεφαλική παράλυση (ΕΠ).Στη µελέτη συµµετείχαν 10 έφηβοι µε ΣΗ (13-17 ετών), οι οποίοι µέχρι τότε παρακολουθούσαν προγράµµατα φυσικοθεραπείας και φυσικής αγωγής. Χωρίστηκαν τυχαία σε δύο οµάδες των 5 ατόµων, εκ των οποίων η µία ήταν η οµάδα παρέµβασης (Οµάδα Α) και η άλλη η οµάδα ελέγχου (Οµάδα Β). Η Οµάδα Α εξασκήθηκε µόνο στο προσαρµοσµένο πρόγραµµα άσκησης το οποίο είχε διάρκεια 12 εβδοµάδες, τρεις φορές την εβδοµάδα από 50 λεπτά η κάθε ενότητα, ενώ η οµάδα Β ακολούθησε µόνο το συνηθισµένο πρόγραµµα του σχολείου, τέσσερις φορές την εβδοµάδα. Πραγµατοποιήθηκαν τεστ εκτίµησης πριν και µετά το πέρας των προγραµµάτων για να αξιολογηθεί η αδρή κινητική λειτουργία και απόδοση των εφήβων µε ΣΗ και των δύο οµάδων. Τα όργανα που χρησιµοποιήθηκαν ήταν το GMFM (Gross Motor Function Measure, Μέτρηση Αδρής Κινητικής Λειτουργίας) και το GMΡM (Gross Motor Performance Measure, Μέτρηση Αδρής Κινητικής Απόδοσης). Τα αποτελέσµατα έδειξαν ότι το προσαρµοσµένο πρόγραµµα άσκησης είχε θετική επίδραση στην οµάδα παρέµβασης καθώς βελτιώθηκαν οι κινητικές δεξιότητες των εφήβων, τόσο ποσοτικά (p<.001) όσο και ποιοτικά (p<.001). Καµία διαφορά δεν υπήρξε µεταξύ της αρχικής και τελικής µέτρησης στην οµάδα ελέγχου. Συµπερασµατικά, οι έφηβοι µε ΣΗ της µελέτης αυτής, µπορούν να βελτιώσουν τις κινητικές τους δεξιότητες ποσοτικά και ποιοτικά, συµµετέχοντας σε ένα προσαρµοσµένο πρόγραµµα άσκησης.

 

Λέξεις κλειδιά: αδρή κινητική λειτουργία, GMFM, GMΡM, εγκεφαλική παράλυση.

GreekEnglish (United Kingdom)