Τεύχη - Τόμος 3 - 2005 - Τεύχος 1

Μέτρηση της Ρυθµικής Ικανότητας σε Μαθητές Γυµνασίου που Ασχολούνται µε Αθλητικές

∆ραστηριότητες Συνοδευµένες ή Όχι από Μουσική

 

Ελιζάνα Πολλάτου,1 Ελένη Λιάπα, 1 Νικόλαος ιγγελίδης1 & Ευρυδίκη Ζαχοπούλου2

1ΤΕΦΑΑ, Πανεπιστήµιο Θεσσαλίας

2Τµήµα Βρεφονηπιοκοµίας, ΤΕΙ Θεσσαλονίκης

 

 

Περίληψη

H ρυθµική ικανότητα αποτελεί βασικό παράγοντα της αντιληπτικοκινητικής ανάπτυξης των παιδιών ενώ παράλληλα παίζει σηµαντικό ρόλο στην εκµάθηση κινητικών δεξιοτήτων. Σκοπός της παρούσας εργασί- ας ήταν να µελετηθεί η ρυθµική ικανότητα µαθητών-µαθητριών Γυµνασίου που ασχολούνται µε κινητικές δραστηριότητες συνοδευόµενες ή όχι από µουσική. Το δείγµα της έρευνας αποτέλεσαν 125 παιδιά (62 αγόρια και 63 κορίτσια) ηλικίας 13 ± 2 ετών. Για την αξιολόγηση της ρυθµικής ικανότητας χρησιµοποιήθηκε το High/ Scope Beat Competence Analysis Test (Weikart & Carlton, 1995). Από την ανάλυση διακύµανσης δύο ανεξάρτητων παραγόντων (2-way ANOVA) διαπιστώθηκε ότι υπήρχε στατιστικά σηµαντική επίδραση του είδους της κινητικής δραστηριότητας στην επίδοση των παιδιών κατά τη δοκιµασία της ρυθµικής τους ικανότητας (p< .05). Οι µαθητές που ασχολούνταν µε την πετοσφαίριση, την καλαθοσφαίριση και την χειροσφαίριση (κινητικές δραστηριότητες που δεν συνοδεύονται από µουσική) είχαν πολύ χαµηλότερες επιδόσεις (ΜΟ=8.55, 7.77, 7.38 αντίστοιχα) από τους µαθητές που ασχολούνταν µε τους παραδοσιακούς χορούς (κινητικές δραστηριότητες που συνοδεύονται από µουσική, ΜΟ=10.46). Επίσης, υπήρξαν διαφορές της απόδοσης της ρυθµικής ικανότητας µεταξύ των δύο φύλων (p<.05, µε καλύτερα τα κορίτσια στους 124 κτύπους/λεπτό) ενώ η αλληλεπίδρασή µε τα αθλήµατα-κινητικές δραστηριότητες δεν ήταν στατιστικά σηµαντική. Από τα αποτελέσµατα συµπεραίνεται ότι η συνοδεία µουσικής σε κινητικές δραστηριότητες συµβάλει στην ανάπτυξη της ρυθµικής ικανότητας.

 

Λέξεις κλειδιά: ρυθµός, κινητικές δραστηριότητες, αγόρια-κορίτσια γυµνασίου

GreekEnglish (United Kingdom)