Τεύχη - Τόμος 3 - 2005 - Τεύχος 1

ιαφορές µεταξύ Μαθητών Τµηµάτων Αθλητικής ∆ιευκόλυνσης Γυµνασίου και Λυκείου ως προς την Εσωτερική-Εξωτερική Παρακίνηση, τους Προσωπικούς Προσανατολισµούς, την Αντίληψη Αθλητικής Ικανότητας και το Κλίµα Παρακίνησης

 

Νικόλαος ∆ιγγελίδης, Ζαφειρούλα Κοτσάκη, & Αθανάσιος Παπαϊωάννου

ΤΕΦΑΑ, Πανεπιστήµιο Θεσσαλίας

 

 

Περίληψη

Η παρακίνηση των µαθητών στο µάθηµα της Φυσικής Αγωγής αλλάζει καθώς µεταβαίνουν σε µεγαλύτερες τάξεις. Ο σκοπός της παρούσας µελέτης ήταν να εξεταστούν οι διαφορές µεταξύ µαθητών των Τµηµάτων Αθλητικής ιευκόλυνσης Γυµνασίου και Λυκείου ως προς την εσωτερική-εξωτερική παρακίνηση, τους προσωπικούς προσανατολισµούς και την αντίληψη εαυτού. Στην έρευνα συµµετείχαν 191 άτοµα (114 αγόρια και 77 κορίτσια), τα οποία ήταν µαθητές των Τ.Α.∆. (Α΄, Β΄, Γ΄ Γυµνασίου, ηλικίας 12-15 ετών) και των Ε.Τ.Α.∆. (Α΄, Β΄, Γ΄ Λυκείου, ηλικίας 16-18 ετών). Οι µαθητές αυτοί δεν παρακολουθούν το κανονικό µάθηµα της Φυσικής Αγωγής στο σχολείο, αλλά ειδικό πρόγραµµα άσκησης. Η έρευνα πραγµατοποιήθηκε µε τη χρήση κατάλληλα προσαρµοσµένων ερωτηµατολογίων. Όλες οι κλίµακες είχαν αποδεκτούς δείκτες εσωτερικής συνοχής >.60). Εφαρµόσθηκε ανάλυση διακύµανσης δύο ανεξάρτητων παραγόντων (two-way ANOVA) προκειµένου να διερευνηθούν οι διαφορές: α) µεταξύ των δυο φύλων και β) µεταξύ Τ.Α.∆. και Ε.Τ.Α.. Από τα αποτελέσµατα διαπιστώθηκε ότι υπήρχαν στατιστικά σηµαντικές διαφορές µεταξύ των δυο φύλων ως προς την ικανοποίηση από το µάθηµα, τη διασκέδαση, την προσπάθεια, την ψυχική πίεση και την έλλειψη παρακίνησης (p< .05). Τα αγόρια είχαν µεγαλύτερα σκορ σε σύγκριση µε τα κορίτσια. Μεταξύ των Τ.Α.∆. και Ε.Τ.Α.∆. υπήρχαν στατιστικά σηµαντικές διαφορές ως προς την εσωτερική παρακίνηση, την αναγνωρίσιµη ρύθµιση, τον προσανατολισµό στη δουλειά, το κλίµα παρακίνησης µε έµφαση στη µάθηση, το κλίµα παρακίνησης µε έµφαση στην αυτονοµία των µαθητών, το κλίµα παρακίνησης µε έµφαση στο «εγώ» των µαθητών και το κλίµα παρακίνησης µε έµφαση στην κοινωνική ενίσχυση (p< .05). Οι µαθητές του λυκείου είχαν χαµηλότερα σκορ σε σύγκριση µε τους µαθητές Γυµνασίου. Τα αποτελέσµατα συζητούνται υπό το πρίσµα της θε- ωρίας των στόχων επίτευξης (Nicholls, 1989) και συγκρίνονται µε ευρήµατα πρόσφατων ερευνών στον Ελληνικό χώρο µε µαθητές που παρακολουθούν το τυπικό µάθηµα της Φυσικής Αγωγής.

 

Λέξεις κλειδιά: Τµήµατα Αθλητικής ∆ιευκόλυνσης, εσωτερική εξωτερική παρακίνηση, προσωπικοί προσανατολισµοί,αντίληψη εαυτού.

GreekEnglish (United Kingdom)