Issues - Volume4 - 2006 - Τεύχος 2 - Εκπαιδευτική Αξιολόγηση: Μοντέλα Αξιολόγησης Εκπαιδευτικών Προγραµµάτων

Εκπαιδευτική Αξιολόγηση: Μοντέλα Αξιολόγησης Εκπαιδευτικών Προγραµµάτων

 

Βασίλειος Γραµµατικόπουλος

ΤΕΦΑΑ, Πανεπιστήµιο Θεσσαλίας

 

 

 

Περίληψη

Η αξιολόγηση ως επιστηµονική περιοχή έχει ζωή λίγων χρόνων. Η ανάπτυξη της ως ξεχωριστό γνωστικό αντικείµενο ξεκινά πρώτα στις ΗΠΑ και τη Μεγάλη Βρετανία στα µέσα της δεκαετίας του 60, ενώ η καθιέ- ρωση της έρχεται τη δεκαετία του ’80 (Worthen & Sanders, 1987). Η εκπαίδευση ήταν το βασικό θεµέλιο της ανάπτυξης της αξιολόγησης, καθώς αναλυτικά προγράµµατα σπουδών στις Η.Π.Α. αποτέλεσαν τα αντικείµενα αξιολόγησης των πρώτων σηµαντικών προσπαθειών (∆ηµητρόπουλος, 1998. Fitzpatrick, Sanders, & Worthen, 2004). Στην παρούσα εργασία παρατίθενται ο ορισµός της εκπαιδευτικής αξιολόγησης και οι βασικοί διαχωρισµοί της. Επίσης περιλαµβάνεται µία συνοπτική αναφορά της ταξινόµησης των µοντέλων αξιολόγησης που αναπτύχθηκαν στη βιβλιογραφία µέχρι σήµερα, τι αντιπροσωπεύει το καθένα και τι τελικά το διαφοροποιεί από τα υπόλοιπα. Οι εφαρµογές της δυναµικής ανάπτυξης της αξιολόγησης καθώς και η περαιτέρω χρησιµότητα της συζητείται στο τέλος της µελέτης.

 

Λέξεις κλειδιά: αξιολόγηση προγραµµάτων, θεωρητικά µοντέλα αξιολόγησης.

GreekEnglish (United Kingdom)