Issues - Volume4 - 2006 - Τεύχος 2 - Τα Αποτελέσµατα των Παρεµβάσεων στο Σχολείο για Αύξηση της Φυσικής ∆ραστηριότητας

 

Τα Αποτελέσµατα των Παρεµβάσεων στο Σχολείο για Αύξηση της Φυσικής ∆ραστηριότητας

 

 

Ανδρέας Αυγερινός, Ελένη Ζέτου & Νικόλαος Βερναδάκης

ΤΕΦΑΑ, ∆ηµοκρίτειο Πανεπιστήµιο Θράκης

Περίληψη

Το σχολείο αποτελεί ίσως το σηµαντικότερο περιβάλλον για την προώθηση της Φ∆ στα νεαρά άτοµα. Αυτή η εργασία ανασκοπεί προγράµµατα παρέµβασης που στόχευαν στην προώθηση της Φ∆ και υλοποιήθηκαν στο περιβάλλον του σχολείου. Σκοπός της εργασίας είναι να προσδιορίσει τα χαρακτηριστικά και την αποτελεσµατικότητα αυτών των παρεµβάσεων. Οι µελέτες που ανασκοπήθηκαν αφορούσαν το διάστηµα 1980-2001 και εκπλήρωναν τις παρακάτω προϋποθέσεις: 1) είχαν µια ποσοτική αξιολόγηση της Φ∆, 2) το δείγµα ήταν µαθητές της πρωτοβάθµιας και/ή της δευτεροβάθµιας εκπαίδευσης, 3) υπήρχε συγκριτική οµάδα ή οµάδα ελέγχου,4) υλοποιήθηκαν στην αλλοδαπή και ηµεδαπή, και 5) ήταν δηµοσιευµένες στην αγγλική ή ελληνική γλώσσα. Η σηµαντικότητα των αποτελεσµάτων αξιολογήθηκε συνολικά και για διαφορετικούς τύπους παρέµβασης. Ανασκοπήθηκαν 15 µελέτες, 13 από τις οποίες υλοποιήθηκαν στην αλλοδαπή και δύο στην ηµεδαπή. Οι µελέτες που παρουσίασαν τα καλύτερα αποτελέσµατα χαρακτηρίζονταν από ισχυρούς ρευνητικούς σχεδια- σµούς, από την εφαρµογή έγκυρων και αξιόπιστων µετρήσεων και πολυδιάστατες ροσεγγίσεις στη µεθοδο- λογία παρέµβασης. Ορισµένες από αυτές που συµπεριελάµβαναν µετρήσεις διατήρησης, έδειξαν αυξηµένη συµµετοχή της πειραµατικής οµάδας σε Φ∆ και µετά τη λήξη της παρέµβασης. Οι µελέτες που εντοπίστηκαν αφορούν στην πλειονότητά τους µαθητές ηλικίας µεγαλύτερης των εννέα ετών. Η γνώση που αποκοµίζεται από αυτές αφορά κυρίως σε µαθητές προεφηβικής και εφηβικής ηλικίας. Από την ανασκόπηση φαίνεται ότι: α) ιδιαίτερη προσοχή χρήζουν τα κορίτσια σε όλες τις ηλικίες και οι µαθητές –τριες που φοιτούν στις τάξεις του γυµνασίου β) πρέπει να εφαρµοστούν σε µεγαλύτερη έκταση αντικειµενικές µετρήσεις για την αξιολόγηση της Φ∆ και γ) στο µέλλον πρέπει να διεξαχθούν περισσότερες µελέτες για την αξιολόγηση της Φ∆ σε µαθητές που φοιτούν στις πρώτες τάξεις του δηµοτικού σχολείου.

 

Λέξεις κλειδιά: φυσική δραστηριότητα, παρέµβαση, υγεία

GreekEnglish (United Kingdom)