Issues - Volume4 - 2006 - Τεύχος 2 - Ο Ρόλος της Άσκησης και της Φυσικής Αγωγής στη ∆ιαµόρφωση της Αυτοαντίληψης στην Παιδική και Εφηβική Ηλικία.

Ο Ρόλος της Άσκησης και της Φυσικής Αγωγής

στη ∆ιαµόρφωση της Αυτοαντίληψης στην Παιδική και Εφηβική Ηλικία.

 

Περικλής Καλογιάννης

ΤΕΦΑΑ, ∆ηµοκρίτειο Πανεπιστήµιο Θράκης

 

Περίληψη

Η θετική επίδραση της φυσικής αγωγής και του αθλητισµού στην οµαλή και αρµονική φυσιολογική ανάπτυξη του παιδιού είναι πλέον γνωστή (Bailey, Malina, & Mirwald, 1986; Bar-Or, 1983; Pangrazi, 1997; Τοκµακίδης &∆ούδα, 1999). Κοινά αποδεκτή πλέον όµως είναι και η συνεισφορά της στην ψυχολογική ανάπτυξη του παιδιού, συντελώντας στη διαµόρφωση µιας πολύπλευρης και αρµονικής προσωπικότητας (Fox, 1997; Whitehead & Corbin, 1997). Με την αναγνώριση της πολλαπλής διάστασης της δοµής του εαυτού, δόθηκε η ευκαιρία για την έρευνα του σωµατικού εαυτού σαν µια ξεχωριστή ενότητα. Η δηµιουργία κατάλληλων ψυχοµετρικών οργάνων βοήθησε στη µέτρηση της σωµατικής αυτοαντίληψης. Η θετική σχέση της συµµετοχής σε προγράµµατα φυσικής δραστηριότητας µε υψηλότερα επίπεδα σωµατικής αυτοεκτίµησης αλλά και γενικότερης αυτοαντίληψης έχει υποστηριχτεί από αρκετούς ερευνητές. Επίσης, αποτελέσµατα ερευνών υποστηρίζουν ότι παιδιά µε υψηλούς δείκτες σύστασης σώµατος και χαµηλό επίπεδο φυσικής κατάστασης, εµφανίζουν χαµηλότερη σωµατική αυτοαντί- ληψη και αντιλαµβανόµενη ικανότητα, µειωµένη παρακίνηση, αρνητικές στάσεις για τη Φυσική Αγωγή και την άσκηση και εµφανίζουν υψηλότερο άγχος σε χώρους φυσικής δραστηριότητας. Η διδασκαλία της Φυσικής Αγωγής µπορεί να βοηθήσει τα παιδιά στο να διαµορφώσουν µια αντικειµενική εικόνα του σωµατικού εαυτού τους και να αποκτήσουν θετική σωµατική αυτοεκτίµηση, που θα τους επιτρέψει να συµµετέχουν ενεργά σε προγράµµατα άσκησης και φυσικής δραστηριότητας και να βιώσουν τα ευεργετικά αποτελέσµατα αυτής της συµµετοχής δια βίου.

 

Λέξεις κλειδιά: Αυτοαντίληψη, αυτοεκτίµηση, σωµατικός εαυτός, φυσική αγωγή, φυσική δραστηριότητα

GreekEnglish (United Kingdom)