Τεύχη - Τόμος 5 - 2007 - Τεύχος 1

 

Η Αποτελεσματικότητα ενός Μουσικοκινητικού Προγράμματος Εκπαίδευσης στις

Δεξιότητες Χειρισμού εξάχρονων Μαθητών και Μαθητριών

 

Αθανασία Χατζηπαντελή1, Ελιζάνα Πολλάτου2, Νικόλαος Διγγελίδης2, & Θωμάς Κουρτέσης1

1ΤΕΦΑΑ, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης

2ΤΕΦΑΑ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

 

 

Περίληψη

Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν να διερευνηθεί η επίδραση ενός μουσικοκινητικού προγράμματος στην αποτελεσματική εκτέλεση δεξιοτήτων χειρισμού σε παιδιά της πρώτης τάξης Δημοτικού. Συμμετείχαν 75 μαθητές (34 κορίτσια και 41 αγόρια: Μ.Ο =6.3 έτη, ΤΑ= 0.2 μήνες), εκ των οποίων οι 40 διδάχθηκαν τις δεξιότητες (κτύπημα με μπαστούνι, στατικό κτύπημα της μπάλας κάτω, υποδοχή, ρίψη, λάκτισμα και κύλισμα) με ένα μουσικοκινητικό πρόγραμμα, ενώ οι υπόλοιπες 35 τις διδάχθηκαν με ένα κινητικό πρόγραμμα που περιελάμβανε τις ίδιες ασκήσεις με το μουσικοκινητικό, χωρίς όμως τη συνοδεία μουσικής. Η έρευνα διήρκεσε συνολικά οκτώ εβδομάδες (16 μαθήματα) και το πρόγραμμα διδασκόταν δύο φορές την εβδομάδα. Η αξιολόγηση της κινητικής απόδοσης των παιδιών, πριν και μετά τα παρεμβατικά προγράμμα- τα, έγινε με τη δοκιμασία αδρής κινητικής ανάπτυξης «Τest of Gross Motor Development -2» (Ulrich, 2000).Για την ανάλυση των δεδομένων χρησιμοποιήθηκε η ανάλυση διακύμανσης δυο παραγόντων με επαναλαμβανόμενες μετρήσεις στο δεύτερο παράγοντα. Η ανάλυση δεδομένων κατέδειξε ότι η πειραματική ομάδα παρουσίασε μεγαλύτερη βελτίωση στην ανάπτυξη του κτυπήματος με μπαστούνι, του στατικού κτυπήματος, της υποδοχής, της ρίψης, του λακτίσματος καθώς και του κυλίσματος της μπάλας έναντι της ομάδας ελέγχου. Από τα ευρήματα της μελέτης συμπεραίνεται ότι ένα μουσικοκινητικό πρόγραμμα μπορεί να οδηγήσει σε μια σημαντική βελτίωση της εκτέλεσης των δεξιοτήτων που αφορούν στο χειρισμό αντικειμένου.

 

Λέξεις κλειδιά: μουσική, ρυθμός, παιδιά δημοτικού σχολείου, δεξιότητες χειρισμού.

GreekEnglish (United Kingdom)