Τεύχη - Τόμος 6 - 2008 - Τεύχος 1

 

Αξιολόγηση της Επίδρασης ενός Προγράμματος Φυσικής Αγωγής στην Παιγνιώδη Συμπεριφορά

Παιδιών Προσχολικής ηλικίας: Μια Ποιοτική Προσέγγιση

 

Ευθύμιος Τρεύλας1 & Νικόλαος Τσιγγίλης2

ΤΕΦΑΑ, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

ΤΕΦΑΑ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

 

Περίληψη

Η παρούσα εργασία σχεδιάστηκε για να εξετάσει την επίδραση ενός προγράμματος ενίσχυσης της παιγνιώ- δους συμπεριφοράς στους τέσσερις τομείς ανάπτυξης, κινητικό, νοητικό, κοινωνικό και συναισθηματικό. Το πρό- γραμμα εφαρμόστηκε σε έξι τάξεις νηπιαγωγείων της ευρύτερης περιοχής της Θεσσαλονίκης, στις οποίες φοιτού- σαν παιδιά ηλικίας 5-6 ετών. Στα τμήματα αυτά φοιτούσαν 124 παιδιά (56 αγόρια και 68 κορίτσια). Το πρόγραμμα φυσικής αγωγής που εφαρμόστηκε απαρτιζόταν από 32 ημερήσια πλάνα μαθημάτων, τα οποία εφαρμόζονταν δύο φορές την εβδομάδα για 16 εβδομάδες. Κύριοι άξονες για την ανάπτυξη των ημερησίων μαθημάτων ήταν: α) ανάπτυξη βασικών κινητικών δεξιοτήτων, β) συνεργασία με τους άλλους και κατανόηση των ατομικών διαφο- ρών, και γ) ενεργοποίηση της δημιουργικής σκέψης. Για την αξιολόγηση του προγράμματος πραγματοποιήθη- καν συνεντεύξεις ημι-δομημένης μορφής με τις εκπαιδευτικούς προσχολικής αγωγής. Από τις εκφράσεις που χρησιμοποίησαν οι εκπαιδευτικοί αναφορικά με το πρόγραμμα ενίσχυσης της παιγνιώδους συμπεριφοράς, σα- φώς διαφαίνεται η θετική του επίδραση και στους τέσσερις τομείς ανάπτυξης του παιδιού. Επίσης, οι συνεντεύξεις αποκάλυψαν επιπλέον εκφάνσεις των διαστάσεων της παιγνιώδους συμπεριφοράς, οι οποίες δε θα μπορούσαν να είχαν εντοπιστεί εάν είχε χρησιμοποιηθεί κάποια ποσοτική μέθοδος αξιολόγησης. Οι εκπαιδευτικοί προσχολι- κής αγωγής θα πρέπει να αξιοποιήσουν τη φυσική τάση των παιδιών για ενασχόληση με παιγνιώδεις δραστηριό- τητες για την ολόπλευρη ανάπτυξή των.

 

Λέξεις κλειδιά: παιγνιώδης συμπεριφορά, προσχολική ηλικία, συνεντεύξεις, παρέμβαση, φυσική αγωγή

GreekEnglish (United Kingdom)