Τεύχη - Τόμος 7 - 2009 - Τεύχος 1

Κάπνισμα και Άσκηση κατά τον Ελεύθερο Χρόνο Παιδιών 1ης Τάξης Γυμνασίου:Διερεύνηση μέσα από ΚοινωνικοΓνωστικές Θεωρίες και Επίδραση των Γονέων

 

Ιωάννα Κουλουμέντα1, Ελένη Ζέτου1, Ευδοξία Κοσμίδου2, & Γιάννης Θεοδωράκης2

1ΤΕΦΑΑ, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, 69100 Κομοτηνή

2ΤΕΦΑΑ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, 42100, Καρυές, Τρίκαλα

 

 

Περίληψη

Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν να εξετάσει τη συμπεριφορά του καπνίσματος σε μαθητές της 1ης τά- ξης Γυμνασίου μέσα από τις Κοινωνικό-Γνωστικές Θεωρίες, τη σχέση της με την άσκηση κατά τον ελεύθερο χρόνο και την επίδραση των γονέων στη στάση που υιοθετούν οι μαθητές απέναντι στη συνήθεια. Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 413 μαθητές και μαθήτριες της 1ης Γυμνασίου (ΜΟ=13±1 ετών με το 54.9% του δείγματος αγόρια και το 45.1% κορίτσια), καθώς και 270 γονείς (κηδεμόνες) τους (ΜΟ=45.62 ετών). Το 34.4% των γονέων που συμμετεί- χαν ήταν άνδρες και το 65.6% ήταν γυναίκες. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η πρόθεση για κάπνισμα προβ- λέπονταν από τις στάσεις των παιδιών προς αυτό, την αυτοταυτότητα, τον πειραματισμό των παιδιών (1ο βήμα) και τις στάσεις των γονέων προς το κάπνισμα (2ο βήμα). Τα αγόρια αντιλαμβάνονταν ότι ήταν περισσότε- ρο ενημερωμένα από τα κορίτσια (p<.005) και περισσότερο κινητικά δραστήρια κατά τον ελεύθερο χρόνο (p<.05). Από τα παιδιά που συμμετείχαν στην έρευνα, λίγα είχαν πειραματιστεί με το κάπνισμα, αντίθετα με τους περισσό- τερους γονείς. Βάσει των κοινωνικογνωστικών θεωριών, μπορούν να ανιχνευτούν και οι ατομικοί παράγον- τες, αλλά και η επίδραση των γονέων σαυτή την επικίνδυνη για την υγεία συμπεριφορά και συνδυαστικά να εντοπιστούν οι τρόποι παρέμβασης.

 

Λέξεις κλειδιά: κάπνισμα, φυσική δραστηριότητα, υγεία, ερωτηματολόγιο σταδίων αλλαγής

GreekEnglish (United Kingdom)