Τεύχη - Τόμος 1 -2003 - Τεύχος 1
GreekEnglish (United Kingdom)
Επισκόπηση Αθλητισμός
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗΣ ΜΟΝΤΕΛΩΝ ΣΤΗ ΜΑΘΗΣΗ ΚΙΝΗΤΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
  Ελένη Zέτου,1 Νικόλαος Βερναδάκης, Γιώργος Τζέτζης,2 & Ευθύμης Κιουμουρτζόγλου1
1ΤΕΦΑΑ, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
2ΤΕΦΑΑ, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Δημοσιεύτηκε: 1 Μαρτίου 2003
© Αναζητήσεις στη Φυσική Αγωγή και τον Αθλητισμό (2003), 1, 58-79.
Περίληψη

Οι κινητικές δεξιότητες είναι από τους πιο βασικούς και διαδεδομένους τύπους γνώσης που οι άνθρωποι πρέπει να αποκτήσουν κατά τη διάρκεια της ζωής τους. Η μάθηση με παρατήρηση μοντέλων είναι ένας από τους πιο άμεσους και αποτελεσματικούς τρόπους που οι άνθρωποι μαθαίνουν τις δεξιότητες. Η παρατήρηση για τη μάθηση κινητικών δεξιοτήτων αποτελείται από: α) την παρατήρηση ενός μοντέλου, που επιτρέπει κάποιον να καταλάβει και να μιμηθεί μια μοντελοποιημένη επίδειξη και β) την αυτοπαρατήρηση, που επιτρέπει κάποιον ενεργά να ρυθμίσει την απόδοσή του για να μάθει μια κινητική δεξιότητα. Στην παρούσα εργασία παρουσιάζονται οι θεωρητικές ερμηνείες της μάθησης με παρατήρηση μοντέλου και οι παράγοντες που την επηρεάζουν: α) τα χαρακτηριστικά του μοντέλου, β) ο τύπος της δεξιότητας, γ) τα χαρακτηριστικά των παρατηρητών και δ) οι στρατηγικές εξάσκησης που πρέπει να συνοδεύουν την παρατήρηση. Οι καθηγητές φυσικής αγωγής και οι προπονητές, γνωρίζοντας τους παράγοντες που επηρεάζουν την αποτελεσματικότητα της παρατήρησης μοντέλων, θα μπορούν χρησιμοποιούν αυτή την τεχνική στη διδασκαλία και στην εξάσκηση ώστε να έχουν άμεσα αποτελέσματα στη μάθηση.

Λέξεις - κλειδιά: παρατήρηση μοντέλων, μάθηση, απόδοση, κινητικές δεξιότητες.